- See more at: http://blogtimenow.com/blogging/automatically-redirect-blogger-blog-another-blog-website/#sthash.auAia7LE.dpuf گاهك: كج‌فهميِ ما

جمعه، اردیبهشت ۳۱، ۱۳۸۹

كج‌فهميِ ما

چند باري است كه در فيس‌بوك و اين‌جا و آن‌جا عكسي را مي‌بينم حاوي كلامي از رسول اكرم (ص) با اين مضمون كه هر كس از دسترنج خود بخورد٬ مانند برق از پل صراط خواهد گذشت. ايميلش هم به دستم رسيده است و در تمامي اين‌ها٬ معمولن فرستنده جمله‌اي هم به هجو در كنارش نوشته شده است كه مثلا اديسون هم در صدر اسلام حضور داشته است و يا برق در زمان پيامبر كشف شده بود و از اين لودگي‌ها. اين عكس را مي‌گويم:

ظاهرن نقطه‌ي مشترك اين هجويات به عدم كشف الكتريسيته در زمان رسول اكرم بازمي‌گردد و ملت مي‌خواهند با اين حرف‌ها بگويند كه اين حديث جعلي و ناصحيح است. در اين باره دو نكته وجود دارد:
اول اين كه٬ برق در لغت به معناي آذرخش است و لغت‌نامة دهخدا هم اين را اولين معناي كلمة برق دانسته است. اين‌جا را ببينيد. به اين ترتيب و با اين توضيح٬ نه تنها ديگر جنبة خنده‌داري وجود نخواهد داشت٬ كه حتي تشبيه سنجيده‌اي براي بيان سرعت خواهد بود.
دوم اين كه٬ جدا از مفهوم زيبايي كه در اين حديث نهفته است٬ سندهاي موثقي هم در تاييد صحت آن وجود دارد. نمونه‌اش كتاب پر آوازه‌ي الحيات تاليف علامه محمدرضا حکيمي است كه در جلد 5 صفحة 432 اين حديث را مورد استناد قرار مي‌دهد. مي‌دانيم كه اين كتاب به اعتقاد بزرگانِ بسياري از جمله درخشان‌ترين كتاب‌هايي است كه جهت‌گيري اسلام واقعي را نشان مي دهد.
اما چيزي كه در تمام اين ايميل‌ها و لودگي‌ها ناديده گرقته شده است و به نظرم اصلن بايد به آن توجه مي‌شده است٬ اين است كه چرا كلام رسول خدا را كه بايد در ورق زر نوشت و با طلا تزيين كرد٬ اين‌جا بر روي ديوار خرابه‌اي با چنين خط زشت و نازيبايي نوشته‌اند. چيزي كه من از اين تصوير مي‌فهمم اين است كه اين‌جا مخروبه‌اي است كه گذر هر حيواني و يا محل هر مفسده و مزبله‌‌اي مي‌تواند باشد و حتي اگر هيچ‌كدام اين‌ها هم نباشد٬ كمترينش اين است كه مكان زيبا و آبادي نيست. آيا كساني كه اين را اين‌جا نوشته‌اند اين را نمي‌فهميده‌اند كه شان و مقام چنين كلامي اين ديوار زشت مخروبه نيست؟ يا اين به عقلشان نرسيد كه حالا كه اين را بر ديوار نوشتند٬ به تبرك و افتخار اين كلام اطرافش را آباد و زيبا كنند كه به سخن رسول خدا وهني نشده باشد؟
كج‌فهمي كه شاخ و دم ندارد. هم آن بابايي كه اين كلام را با اين خط نازيبا بر روي اين ديوار مخروبه نوشت و هم آن كساني كه نفهميده خنده مي‌زنند٬ جملگي كج فهميده‌اند.

۲ نظر:

  1. لذت بردم بسییییییییی!

    پاسخحذف
  2. آفرين
    خلي خوب است كه ديدگاهت را اينچنين منتقل مي كني.
    من هم واقعيتش وقتي مشابه اين ايميل را دريافت كردم و متوجه شدم كه قصد فرستنده تمسخر حديث يا راويان بوده است، به ناداني فرستنده و اينكه بدون علم و آگاهي و تنها بر اساس گمان نادرست خود، دست به چنين كاري زده است، تاسف خوردم. ولي اميدي به آن نداشتم كه توضيح دهم و او را از گمراهي بيرون آورم. آنقدر گفته ام و با آدمهاي فاسد و ... در مسائل مشابه بحث كرده ام كه تقريبا اعتقاد پيدا كرده ام: نرود ميخ آهنين در سنگ

    آفرين بر شما و همتتان

    پاسخحذف