- See more at: http://blogtimenow.com/blogging/automatically-redirect-blogger-blog-another-blog-website/#sthash.auAia7LE.dpuf گاهك: جواب كارگردان اپراي مولوي به نامه‌ام

دوشنبه، دی ۲۷، ۱۳۸۹

جواب كارگردان اپراي مولوي به نامه‌ام

اويس عزيز،

از اين كه از خط زيباي فارسي استفاده نمي‌كنم، معذرت‌خواهي مي‌كنم. عادت نكرده‌ام كه به خط فارسي تندنويسي كنم و اين عيبي‌ست به جاي خود شرم‌آور. دوم اين‌كه از لطفت ممنونم. اما در مورد مولوي:

قربانت گردم، من فايل اين‌كار را خودم بر روي فيس‌بوك و ... نگذاشته‌ام. اين را دوستاني كردند كه با موبايل از اين اپرا ديدن كرده بودند!! من تا به خود جنبيدم ديدم دوستداران اين كار لطف كرده‌اند. واقعن لطف كرده‌اند چون من در آرزوي اين بودم كه مولوي را همه ببينند، اما از طريق تك‌فروشي. من اين اثر را در تالار فردوسي با قيمت پايين به خواستارانش عرضه كردم. از طرف ديگر يك گروه ايراني در آمريكا شروع به زيرنويسي كردند و براي اين‌كه كارشان درست باشد، از من خواستند كه دي‌وي‌دي آن را روي سايت ويژه‌اي بگذارند تا جمعيتي مشغول اين كار بشوند و شدند و اين كار باعث شد كه ما در اجراي دوبي از اين زيرنويس مفت و مجاني استفاده كنيم. اگر روحيه‌ي من را مي‌شناختيد، مي‌پذيرفتيد كه من به دنبال پول نبودم. در ضمن اگر مي‌خواستيم آن را از طريق درست وارد بازار كنيم، زمان زيادي طول مي‌كشيد تا به ما مجوز بدهند و من چون دلم مي‌خواست همه اين اثر را ببينند، دسترسي آزاد به اثر را ترجيح دادم.

ما در روزهاي 28، 29 و 30 بهمن دوباره مولوي را روي صحنه مي‌بريم. البته پيش از آن "رستم و سهراب" و "مكبث" را روي صحنه خواهيم برد و از همين الان مي‌توان به خواستاران اين اثر و بيش از همه خواستاران مولوي خبر داد كه در محل اجرا مي‌توانند دي‌وي‌دي اين اثر را بخرند.

در مورد اپراي بعدي، "حافظ"، كاسه‌ي چه‌كنم چه‌كنم در يك دست، و شمشير جنگيدن با مشكلات در دست ديگرم به دنبال تهيه‌كننده مي‌گردم. چنان كه در مورد همين اپراي مولوي هم همين راه حل را داشتم. به هر حال حافظ به دوستداران حافظ نياز معنوي دارد تا بپرسند چرا؟ چرا بودجه‌ي اين اثر را تأمين نمي‌كنند؟ فقط اين پشتيباني كافي‌ست و بعدن هم خدا كريم است. شايد اين بار بتوانيم جلوي ورود موبايل‌ها را بگيريم و... البته در مورد حافظ هم دلم مي‌خواهد تمام دنيا آن را ببينند، چون حافظ من چيزي وراي نقاشي‌هاي تجويدي‌ست. انساني‌ست كه جامعه‌ي خود را به درستي رصد مي‌كند.

به اميد ديدارتان

بهروز غريب‌پور


پ.ن.1. من هيچ تغييري در متن نامه‌ي آقاي غريب‌پور نداده و تنها آن را به فارسي بازنويسي كردم.

پ.ن.2. نامه‌ي مرا به ايشان مي‌توانيد اين‌جا بخوانيد.

۲ نظر:

  1. سلام اویس عزیز، من از همان هایی هستم که خواستم با خریدن DVD دیدن اپرا عروسکی مولوی را حلال کنم ولی با این مواجه شدم که در بازار یافت می نشود , حال بگوید کنسرت بهمن ماه در کجا خواهد بود تا بلکه بتوان از دیدن زنده اثر ما نیز جانی بگیریم.در اینترنت گشتی زدم ولی لینکی نیافتم!

    پاسخحذف
  2. اويس جان
    ممنون از پيگيري‌ها و تلاشهاي شما.
    خواهش مي‌كنم به جاي تنوين، "ن" منويس!
    اينگونه نوشتن (تا آنجا كه من مي‌دانم) نادرست است.
    اگر دوست نداري از واژه‌هاي عربي استفاده كني، لطفاً از معادل فارسي آنها استفاده كن.
    براي مثال، واقعن را مي‌توان نوشت: براستی.
    يا به جاي بعدن مي‌توان نوشت: در آينده.

    البته بر مي‌ايد كه آقاي غريب‌‌پور فينگليش نوشته و من بعيد مي‌دانم واقعا "حتمن" [!!] يا "بعدن" [!!] نوشته باشد.

    پاسخحذف