- See more at: http://blogtimenow.com/blogging/automatically-redirect-blogger-blog-another-blog-website/#sthash.auAia7LE.dpuf گاهك: اين كفار فرنگي - 2

چهارشنبه، دی ۰۱، ۱۳۸۹

اين كفار فرنگي - 2

حالا ترافيك و نظم و ترتيب و امنيت و بيمه و درمان پدرمادردار و احترام به حقوق شهروندي و اين حرف‌ها را كه بگذاريم كنار٬ دست كم براي كسي كه از يك فضاي دانشگاهي در ايران به اين‌جا آمده و در دانشگاهي موسسه‌اي مشغول تحصيل شده است٬ چيزي كه بيشتر از همه به چشم مي‌آيد٬ نحوه‌ي تعامل استاد با دانشجو است. دست‌كم دو مثال ساده و دم‌دستي در اين باره دارم كه برايتان مي‌آورم.

اولي‌ش اين‌كه در ايران باب است وقتي دانشجو مقاله‌اي چيزي مي‌نويسد٬ نام استاد راهنمايش را هم به عنوان نويسنده در كنار نام خود و بلكه بالاتر از آن مي‌آورد. اهميتي هم ندارد كه آيا به واقع استاد مذكور نقشي در نگارش اين مقاله يا تحقيق علمي داشته است يا نه. انگار نوعي توافق نانوشته است كه اگر دانشجو اين‌كار را نكند٬ امنيت تحصيلي خود را در آينده تا حدودي به مخاطره انداخته است. اگر استاد راهنماي پايان‌نامه‌اش باشد سر دفاع برايش شاخ خواهد شد و اگر استاد درسي باشد و مقاله به عنوان تحقيق كلاسي انجام شده باشد٬ سر نمره‌ي درس جبران خواهد كرد. من شخصن نمونه‌هايي را ديده‌ام و مي‌شناسم كه استاد دفاع از پايان‌نامه و يا دادن نمره‌ي دانشجو را موكول به انتشار مقاله با ذكر نام خود به عنوان نويسنده‌ي اول كرده است. اين‌طور مي‌شود كه يك وقتي مي‌بينيم استادي كه به بي‌سوادي شهره است كرور كرور مقاله دارد و دانشيار و استاد تمام هم شده است.

اين‌جا چطور كار مي‌كند؟ فرمول مشخص و ساده‌اي دارد و چيزي غير از اين هم در مخيله‌ي كسي وارد نمي‌شود:

- اگر مقاله‌ي ياد شده به عنوان تحقيق درسي و يا در حاشيه‌ي انجام پايان‌نامه نگاشته شده باشد و استاد هم تنها راهنمايي‌هاي متعارفي را براي نگارش آن به دانشجو داده باشد٬ هيچ‌ نامي از استاد برده نمي‌شود. آن راهنمايي‌ها هم وظيفه‌ي استاد تلقي مي‌شود كه اصلن كار استاد راهنمايي دانشجو است و براي همين هم از دانشگاه حقوق مي‌گيرد.

- اگر راهنمايي‌هاي استاد از حد متعارف فراتر رود و از چارچوب معمولي كه يك استاد براي دانشجويش وقت مي‌گذارد بيشتر شود٬ ادب و اخلاق دانشگاهي حكم مي‌كند كه دانشجو در صفحه‌ي اول مقاله و در زيرنويس از استاد مربوطه تشكر كند. همين. نامي از استاد به عنوان نويسنده آورده نمي‌شود.

- نام استاد تنها زماني به عنوان نويسنده‌ي مقاله ذكر مي‌شود كه بخش قابل توجهي از مقاله (Substantial part of the article) را خودش شخصن نوشته باشد. در اين حالت هم اين گونه نيست كه تنها به اعتبار استاد و شاگردي نام استاد اول آورده شود. بلكه كلمات مقاله شمارش شده و سهم هر كس مشخص مي‌شود و كسي كه بخش بيشتري از كار را به خود اختصاص داده باشد٬ نامش اول مي‌نشيند.

گفته بودم دو مثال دم دستم دارم. مثال دوم را مي‌گذارم براي يادداشت ديگري. دريا به‌م توصيه كرده است پست‌هاي طولاني ننويسم. من هم دارم تمرين كوتاه‌نويسي مي‌كنم!

۴ نظر:

  1. کوتاه نویس کم بود که تو هم بخواهی اضافه شوی؟ حیف از این شکر نیست؟

    پاسخحذف
  2. آقا من گفتم متنوع بنويس نگفتم ديگه طولاني ننويس. حالا طرفدارات از چشم من مي‌بينن. به خدا من خودم طرفدار مطالب طولاني‌اش هستم.
    :)

    پاسخحذف
  3. عزیزم تا می تونی طولانی بنویس.
    من که حال می کنم.
    در مورد موضوع اصلی که شما نوشتی هم که نظرات ما کاملن مشخصه...

    پاسخحذف
  4. سلام
    من به اتفاق یکی از دوستان مقاله ای را آماده کردیم و بعد از چندین بار تصحیح توسط استاد مربوط و متقبل شدن هزینه کنفرانس با پیشنهاد خود استاد، اسم ایشان به عنوان اسم سوم درج گردید
    محل تحصیل دانشگاه تهران
    حداقل در دانشگاه و رشته تحصیلی ما رویه به این صورت نیست

    پاسخحذف