- See more at: http://blogtimenow.com/blogging/automatically-redirect-blogger-blog-another-blog-website/#sthash.auAia7LE.dpuf گاهك: قهوه‌ي تلخ

پنجشنبه، مهر ۲۲، ۱۳۸۹

قهوه‌ي تلخ

چند نكته‌ي كوتاه درباره‌ي سريال قهوه‌ي تلخ:

1. من چند قسمتي از اين سريال را ديدم و تا اين‌جاي كار خنده‌ي جدي و عميقي بر لبانم ننشسته است. حالا يا من لب‌سنگين شده‌ام يا اين مجموعه طنز چندان قوي‌اي ندارد. شايد هم خنده‌اش از قسمت‌هاي بعدتر شروع شود.

2. اين كه مردم در حمايت از مهران مديري و تيمش از كپي كردن اين مجموعه خودداري كردند و كار را به آن‌‌جا رساندند كه حتي خود مديري هم لب به تشكر باز كرد٬ در وهله‌ي اول خبر از مرام و معرفت و هماهنگي نانوشته‌ي اين مردم با يكديگر مي‌دهد و در وهله‌ي دوم نشان از بي‌سر و صاحب بودن بازاري است كه هيچ حدي از امنيت را براي توليدكنندگان محصولات فرهنگي ايجاد نكرده است. بازاري كه در آن كار به مرام‌گير كردن مخاطبان و قسم دادن آن‌ها مي‌كشد و لاجرم براي ناقضين اين رويه هم مجازاتي جز نفرين و حواله‌ي روز قيامت دادن در كار نخواهد بود.

3. اين اولين بار است كه محصول تصويري‌اي كه خارج از مسير صدا و سيما و سروش و رسانه‌هاي تصويري راهي بازار شده است تا اين حد با استقبال رو‌به‌رو شده است. اين را هم شنيده‌ام كه ظاهرن حتي تبليغ اين مجموعه هم در صدا و سيما و جاهاي ديگر با محدوديت‌هايي روبه‌رو بوده است. به اين ترتيب٬ بدون در نظر گرفتن كيفيت بالا يا پايين اين مجموعه‌ي تلويزيوني٬ فروش چشمگير آن را به خودي خود مي‌توان دستاورد بسيار ارزشمندي دانست.

4. نكته‌ي بسيار عجيب و قابل تعمق اين كه مهران مديري -كه در ابتداي مجموعه جد و آباء همه را پيش چشمشان مي‌آورد و به جان تك‌تك عزيزانشان قسمشان مي‌دهد كه به حقوق مادي و معنوي مؤلف احترام بگذارند و اين مجموعه را كپي نكنند- خود كمترين يادي از استاد علي‌اكبرخان شيدا –خالق تصنيف امشب شب مهتابه- نكرده است و حتي در تيتراژ ابتدايي نامي از او هم نبرده است. يادمان باشد كه اين‌جا ديگر بحث پول و اين حرف‌ها نيست. فقط و فقط موضوع همان احترام به حقوق معنوي ديگران است در جامعه‌اي كه هيچ‌كس به هيچ‌ چيزي احترام نمي‌گذارد. چه مي‌دانم. شايد هم همه‌ي حق و حقوق تا آن‌جا كه به جيب خودمان مربوط مي‌شود٬ بايد محترم شمرده شود و بيشتر از آن ديگر اهميتي ندارد كه كي به چي احترام مي‌گذارد يا نمي‌گذارد.

۶ نظر:

  1. از بابت نکته چهارم ممنون!

    پاسخحذف
  2. چون بحث تخصصی است، بنده هم به نوبه خود از طرف جامعه معماران، عدم وفاداری طراحی صحنه ولباس این فیلم را به دوره تاریخی بین صفوی و قاجار محکوم می کنم! کجای این فاصله ی تاریخی، کوچکترین شباهتی به دوره ی پهلوی اول را دارد؟ ! در صورت درخواست خوانندگان بزرگوار مدارک موجود را ارائه می دهیم....باشد که .....

    پاسخحذف
  3. به نظر من هم تا الان زیاد جالب و تاثیرگزار نبوده (البته تا آخر قسمت 6 منظورم هست). ضمنن با نکته چهارم هم شدیدن موافقم. خیلی جالبه که خودشون حقوق معنوی آثار رو به همین راحتی زیر پا می گذارن ولی انتظار عکسش رو از مردم دارن...

    پاسخحذف
  4. آقايي كه اون بالا نشستي و داري همه رو نقد مي كني چرا حالا كه مهران مديري بقول شما يادي از علي اكبر شيدا كرده حرفتو پس نمي گيري؟

    پاسخحذف