- See more at: http://blogtimenow.com/blogging/automatically-redirect-blogger-blog-another-blog-website/#sthash.auAia7LE.dpuf گاهك: سركار خانم Fireman

چهارشنبه، دی ۱۵، ۱۳۸۹

سركار خانم Fireman

مقاله‌اي را كه براي ژورنال Public and International Affairs فرستاده بودم, برگردانده‌اند كه اصلاحاتي را در آن اعمال كنم. جدا از اصلاحات معمول و متعارف كه چيزهايي نظير نحوه‌ي ارجاع‌دهي منابع و زيرنويس‌ها و فونت و اندازه‌ي متن و سرتيترها را در بر مي‌گيرد, ايرادي هم به كارم گرفته‌اند كه دست‌نوشته‌ام از لحاظ جنسي خنثي نيست و پاره‌اي تبعيض‌هاي جنسيتي در آن به چشم مي‌خورد. مثال‌هايي هم آورده و خواسته‌اند اين‌ها و مواردي از اين دست را در كارم اصلاح كنم.

حالا مثال‌هايشان چيست؟ جايي در مقاله آورده بودم:

Each party is expected to notice his dissatisfaction to…

آن‌ها خطش زده و نوشته‌اند:

Parties are expected to notice their dissatisfactions to…

بعد هم تأكيد كردند جايي كه اعمال چنين تغييري ممكن نيست بايد از ضمير نامشخص he/she استفاده شود.

Chairman را تغيير داده‌اند به Chair و مثال‌هاي ديگري هم از پي‌ش آورده‌اند كه مثلن Businessman را بنويسمBusiness executive يا Manager و به جاي Congressman بنويسم Representative و يا Fireman را با Firefighter عوض كنم و از اين جور چيزها.


به نظرم نوعي اغراق يا غيرواقعي بودن در آن به چشم مي‌خورد كه در زبان عاميانه‌ي خودمان به‌ش مي‌گوييم سوسول‌بازي. وگرنه چه كسي است نداند كه وقتي در متن به سوم شخص با ضمير he اشاره مي‌شود, منظور نه جنسيت او, بلكه تنها اشاره به كسي است كه مي‌تواند مرد يا زن باشد. وانگهي, حتي اگر هم بخواهيم در اين زمينه حساس باشيم و تبعيض‌ها را بزداييم, همين رويه‌اي كه مدت‌هاست باب شده و نگارنده جنسيت ضماير را جنسيت خود قرار مي‌دهد كفايت مي‌كند. من اين اواخر مقاله‌هاي زيادي را ديده‌ام كه خانم نويسنده در تمام مقاله براي سوم شخص‌هاي ناشناس از ضمير she استفاده مي‌كرده است و در واقع, به اين ترتيب رقابت عادلانه‌اي هم ايجاد مي‌شود كه اگر تعداد مقاله‌هاي منتشر شده توسط خانم‌ها در حيطه‌اي بيش از آقايان باشد, در آن حيطه ضمير مؤنث ضمير غالب خواهد بود و برعكس.

در مورد كلماتي نظير Fireman و امثال اين‌ها هم شك دارم كه جايگزيني كلمات خنثي شيوه‌ي مؤثري باشد. نمي‌دانم. نوعي احساس مته به خشخاش گذاشتن دارم يا همان سوسول‌بازي كه گفتم. به نظرم مشكلي را حل نمي‌كند و تأثير چنداني هم ندارد.


حالا من كه ريشم گروي آن‌هاست و بايد اين اصلاحات را اعمال كنم. ولي غُرش را آوردم اين‌جا براي شما زدم كه مفت در نرفته باشند.

۱ نظر: