اين داستان پيشبيني بازيهاي جامجهاني و ارسال آن به وسيلهي پيامك براي شركت در قرعهكشي حكايت عجيب و غريبي است كه سر و ته آن چندان مشخص نيست. گزارشگران و مجريان برنامه به شيوهي اغراقگونهاي ملت را به شركت در اين مسابقه دعوت ميكنند و با شمارش معكوس دقايق باقيمانده براي ارسال پيامك نوعي بازي رواني به راه مياندازند كه هدف آن جلب مشتري بيشتر است. از سوي ديگر٬ اولين منتفع اين معامله مخابرات است كه با ارسال هر پيامك 222 ريال خالص به دخلش وارد ميشود. اما از آنجايي كه نميشود خود مخابرات به طور مستقيم جواب اين محبت علاقمندان را بدهد٬ ناگزير بانك ملي ضلع سوم اين مثلث را كامل ميكند و اهداي جوايز را بر عهده ميگيرد.
در بازيهاي مختلف٬ بسته به اهميت و حساسيت بازي و ميزان تبليغ مجريان و گزارشگران٬ ميزان شركتكنندگان هم بالا و پايين ميرود. مثلا در همين بازي اخير اروگوئه-غنا بالغ بر يك ميليون و هفتصد هزار نفر در مسابقه شركت كردند. با خودم فكر كردم كه با احتساب هر پيامك 22 تومان چيزي نزديك به 40 ميليون تومان به كيسهي پرپول مخابرات وارد شده است. از آن سو بانك ملي به 10 نفر از برندگان هريك مبلغ 300 هزار تومان كمك هزينهي سفر زيارتي پرداخت ميكند كه مجموع هزينهاش ميشود 3 ميليون تومان. اگر اين را از آن درآمد اوليهي 40 ميليون تومان كم كنيم٬ در يك بازي اروگوئه-غنا 37 ميليون تومان خالص از جيب خلقالله به جيب مثلث صدا و سيما – مخابرات – بانك ملي واريز شده است. اين مبلغ را با كمي بالا و پايين ضرب كنيد در تعداد بازيها تا نتيجهي ميلياردي آخر كار دستتان بيايد.
اين كه آيا شراكت در اين مال بالسويه خواهد بود يا توافق ديگري شده است٬ چندان مهم نيست. اما به نظرم بايد اين گونه باشد كه صدا و سيما همين كه توانسته است براي برنامهي خود طرفداران بيشتري دست و پا كند و آدمهاي بيشتري را پاي تلويزيون بنشاند٬ برايش كافي است و كنار ميكشد. بانك ملي هم با هزينهي ناقابل 3 ميليون تومان در طول 2 ساعت بازي چندين و چند بار نام خود را به گوش و چشم مخاطبان رسانده و به گمانم در مقايسه با قيمتهاي سرسامآور تبليغات در صدا و سيما٬ معاملهي بسيار مقرون به صرفهاي كرده است. ميماند مخابرات كه واسطهي اين امر خير بوده است و اين هديهي ناقابل تماشاگران از شير مادر هم برش حلالتر است.
ميگوييد نه؟ ميگوييد اينها كه گفتم٬ همه توهمهاي ذهن داييجان ناپلئوني يك آدم عاطل و باطل است كه به زمين و زمان شك دارد؟ جواب اين است كه اگر تنها تفرج خاطر علاقمندان فوتبال در نظر بود و انتفاع مالي در اين مراوده جايي نداشت يا دست كم در الويتهاي بعدي قرار داشت٬ چرا در كنار پيامك٬ ايميلي هم از برنامه در اختيار نگذاشتند تا آنها كه نميخواهند پول يامفتي به جيب مخابرات بريزند٬ راه ديگري هم پيش رو داشته باشند؟
بچهي خواهرم٬ پسربچهي 8-9 سالهاي است كه از روز شروع جام جهاني كار و زندگياش را رها كرده و نشسته است به همين پيامكبازيها. شيوهاش هم اين است كه هميشه در هر بازي به من زنگ ميزند و ميپرسد كه كدام تيم برنده خواهد بود و بعد هم پيشبيني مرا به نام خودش براي مسابقه ميفرستد. گاهي فكر ميكنم كه از نظر مخابرات او نمونهي كامل يك مشترك ايدهآل است كه در هر بازي٬ در كنار پيامكي كه ميفرستد٬ تماس تلفنياي را هم دو دستي تقديم مخابرات ميكند. چند روز پيش از من پرسيد سفر زيارتي چيست. برايش توضيح دادم كه منظور سفرهايي نظير حج و سوريه و كربلا و مشهد است. به فكر فرو رفت كه حالا اگر كسي بخواهد برود تركيه تكليف چيست؟ گفتم ميتواند با هزينهي خودش برود. با اين پول تنها بايد به سفر زيارتي رفت. تكليف همين است.
اصلا چیز غریبی نیست
پاسخحذفتو هر زمینه ای همینه و به نظر من ایرادی نداره
بالاخره راهی برای جذب بیننده و از طرف دیگه هیجان بیشتره
با معرفی e-mail موافقم
ولی اصلا با جوایزشون موافق نیستم؛بهتر بود کمی مرتبط به ورزش بود
پسر خواهر عزیز رو هم اگه تا ته جام جهانی چیزی نبرد خودتون ببرید یه سفر زیارتی بچه GODA DAR نشه!!!
یه چیز دیگه،نوشتت مثل همیشه قشنگ بود!!
سلام اخوی! اگرچه يه کم بی معرفتی ولی می خوام به وبلاگت توی وبلاگم لینک بدم. ایرادی نداره؟
پاسخحذفbahal bood.
پاسخحذفبلا نگیری الهی که کلی مارو خندوندی.
پاسخحذفدمت گرم
الهي قربون پسر خواهرت بشم كه همه چي بهش مياد جز سفر زيارتي.
پاسخحذفنميشه يكي از متنهايي كه تو مينويسي رو شروع كرد و تا تهش نرفت. نميدونم چي تو خودش داره كه اينجوري آدمو ميكشونه...